[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 9-1398 ) ::
دوره 9 شماره 2 صفحات 117-129 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نگرش شهروندان نسبت به سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) شهروند-محور (مطالعه موردی: منطقه 6 تهران)
محمدرضا جلوخانی نیارکی*، منصوره فاضلیان، فاطمه علی اکبر نواحی
چکیده:   (243 مشاهده)
در مدیریت شهری مدرن و هوشمند، مشارکت شهروندی نقش برجسته‌ای را ایفا می‌نماید. سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) شهروند-محور به‌عنوان یک مفهوم و رویکرد جدید در مدیریت شهری مکان-محور، بستر و ابزارهای مکانی توانمند و مؤثری را به‌منظور مشارکت واقعی شهروندان در اداره امور شهری فراهم می‌نمایند. قبل از اجرای این سامانه‌ها، توجه به نگرش شهروندان و میزان تمایل آن‌ها نسبت به استفاده از این سامانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر به ارزیابی نگرش شهروندان نسبت به سامانه‌های GIS شهروند-محور و بررسی میزان تمایل آن‌ها به مشارکت در حل مشکلات شهری و همچنین دریافت خدمات شهری از طریق این سامانه‌ها، پرداخته است. به عبارت دیگر، این پژوهش به بررسی میزان علاقه شهروندان نسبت به استفاده از داده ها و تحلیل های مکان-محور و همچنین تولید داده ها در قالب سامانه‌های GIS شهروند-محور می پردازد. در همین راستا، منطقه 6 تهران به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین و پویاترین مناطقی که در مرکز شهر تهران قرار دارد، به‌عنوان منطقه موردمطالعه انتخاب‌گردید. نتایج حاکی از آن است که 6/93 درصد شهروندان تمایل به مشارکت در گزارش مشکلات شهری، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری را دارند. با توجه به یافته‌های پژوهش، 53 درصد شهروندان معتقدند تبلیغات رسانه‌ای بهترین روش فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از این سامانه‌ها می‌باشد. از بین عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه در شهروندان برای استفاده از این سیستم‌ها، ساده و جذاب بودن سیستم با 6/44 درصد، مؤثرترین عامل در ایجاد انگیزه مشارکت و استفاده از این سیستم‌ها می‌باشد. به عقیده اکثریت شهروندان (9/56 درصد) مهم‌ترین مانع در استفاده از این سیستم‌ها، عدم اعتماد به شهرداری‌ها در ترتیب اثر و اعمال نظرات شهروندان است. ارزیابی نگرش شهروندان نشان می‌دهد که 6/93 درصد آن‌ها (موافق و کاملاً موافق) تمایل به مشارکت در گزارش مشکلات شهری، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری از طریق این سامانه‌ها را دارند. همچنین نتایج نشان می دهند که 8/70 درصد از شهروندان، تمایل به گفت‌وگو و تعامل با سازمان‌های مختلف شهری دارند. ارائه خدمات شهری از طریق این سامانه‌ها نیز با استقبال خوبی از سوی پاسخ‌دهندگان مواجه گردید بطوریکه 6/89 درصد از شهروندان با ارائه بسیاری از خدمات شهری از طریق این سامانه‌ها موافق و کاملاً موافق هستند.

 
واژه‌های کلیدی: مدیریت شهری، GIS شهروند-محور، مشارکت شهروندان، نگرش شهروندان
متن کامل [PDF 1236 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jelokhani-Niaraki M R, Fazelian M, Navahi F. Evaluation of People Attitudes Toward Citizen-centered Geographic Information Systems (Case Study: District # 6 of Tehran). JGST. 2019; 9 (2) :117-129
URL: http://jgst.issge.ir/article-1-836-fa.html

جلوخانی نیارکی محمدرضا، فاضلیان منصوره، علی اکبر نواحی فاطمه. ارزیابی نگرش شهروندان نسبت به سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) شهروند-محور (مطالعه موردی: منطقه 6 تهران). نشریه علمی پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری. 1398; 9 (2) :117-129

URL: http://jgst.issge.ir/article-1-836-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology