:: دوره 6، شماره 3 - ( 12-1395 ) ::
دوره 6 شماره 3 صفحات 89-102 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود تناظریابی گذرگاههای درون شهری بر اساس هندسه عوارض در ساختار داده های چندمقیاسی
علیرضا چهرقان، رحیم علی عباسپور*
چکیده:   (2235 مشاهده)

هدف از تناظریابی عوارض، شناسایی عوارض متناظر در مجموعه داده­های مختلف در دنیای واقعی می­باشد. تحقیق حاضر چارچوبی را برای بهبود تناظریابی گذرگاه­های شهری در مجموعه داده­های با مقیاس­ و منابع متفاوت ارائه می­دهد. چارچوب پیشنهادی بر اساس نظریه گراف و در نظر گرفتن معیارهای مرتبط با هندسه عوارض، جهت تناظریابی مجموعه داده­های شبکه راههای درون شهری در مقیاسها و منابع مختلف می­باشد. در راهکار ارائه شده سعی شده است با در نظر گرفتن معیارهایی هندسی نظیر فاصله، جهت، مساحت، شکل و ناحیه مشترک بین حریم عوارض و در نظر گرفتن ادراک مکانی کارشناسان در تعیین درجه اهمیت هریک از معیارها، درجه شباهت عوارض در منابع داده مختلف تعیین گردد. علاوه بر موارد فوق، در راهکار ارائه شده ضمن حذف ابهام در تعریف عوارض، تمام روابط موجود بین عوارض (شامل یک به هیچ، هیچ به یک، یک به یک، یک به چند، چند به یک و چند به چند) در نظر گرفته می­شود. همچنین چارچوب پیشنهادی برخلاف بسیاری از روش­های پیشین حالت کاربردی بودن خود را در مواجه با داده­های با مقیاسها و منابع متفاوت از دست نمی­دهد. نتایج نشان می­دهد که روش پیشنهادی در مسئله تناظریابی به خوبی عوارض متناظر را در مجموعه داده­های با مقیاس و منابع مختلف شناسایی می­کند. برای ارزیابی نتایج از ضریب  استفاده گردید که شامل هر دو پارامتر  و  میباشد. با در نظر گرفتن معیارهای هندسی مختلف مقدار  از 02/35 تا 67/82 درصد بهبود می­یابد.

واژه‌های کلیدی: تناظریابی عوارض خطی، مجموعه داده های با مقیاس و منابع متفاوت، تئوری گراف، هندسه عوارض، نظرات کارشناسان
متن کامل [PDF 1632 kb]   (902 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 3 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها