[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( 11-1396 ) ::
دوره 7 شماره 3 صفحات 151-160 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه مکانیابی مراکز خدمات عمومی با استفاده از روش تصمیم‌گیری گروهی مکانی و بکارگیری شبکه اجتماعی مکان مبنا، مطالعه موردی: مکانیابی مراکزتجاری
زینب نیسانی ، محمد کریمی، علی اصغر آل شیخ
چکیده:   (843 مشاهده)

 مکانیابی شهری فرآیندی عمومی است که قطعا با در نظرگرفتن نظرات کارشناسان، متخصصین، شهروندان و مدیران حوزه مربوطه بیشترین میزان رضایت را ایجاد می نماید. در این راستا بکارگیری روش های تصمیم­گیری گروهی مکانی در یک بستر شبکه اجتماعی مکان مبنا می تواند در پیشبرد توسعه شهری و مکانیابی خدمات عمومی موثر واقع شود. مقاله حاضر، با هدف تصمیم گیری گروهی جهت توسعه مکانیابی مراکز خدمات عمومی در محیط شبکه اجتماعی مکان مبنا به مطالعه موردی مکانیابی مراکز تجاری در منطقه شش شهرداری شهر تهران می پردازد. در ابتدا، بعد از بررسی ویژگی های کاربری های شهری در منطقه مورد مطالعه و با استفاده از پارامترهای محیطی، فاکتورهای مرتبط شناسایی و ارزیابی شدند. سپس اطلاعات مکانی مربوط جمع آوری وجهت استفاده در سامانه آماده گردید. معیارهای اصلی شامل جمعیت، تراکم ترافیک، شیب، ارزش زمین، دسترسی و معیار دسترسی شامل زیرمعیارهای فاصله از مراکز تجاری، فاصله از مراکز گردشگری، فاصله از معابر اصلی، فاصله از مراکز حمل و نقل عمومی، فاصله از پارکینگ ها است. محیط توسعه نرم افزار شبکه اجتماعی تلگرام[1] است. جهت تصمیم گیری گروهی، روش های سیستم اطلاعات مکانی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی[2] و اکثریت فازی[3] به کارگرفته شده است. نتیجه این مطالعه نشان داد که تصمیم گیری گروهی مکانی[4] تحت وب از مهمترین ابزارهایی است که توانایی زیادی در اختیار برنامه ریزان شهری قرار می دهد و امکان مکانیابی های مختلف برای مراکز خدمات عمومی شهری را دارد. برای ارزیابی این سامانه تصمیم گیر، جامعه آماری حدود 40 نفر در نظر گرفته شد. نتایج مورد نظر نشان داد که در تصمیم گیری گروهی میزان پراکندگی گزینه های انتخاب شده و مطابقت آن با معیارها مناسب تر است ولی در تصمیم گیری فردی کاربران معمولا به یکی دو معیار توجه بیشتری نشان داده و تصمیم نهایی دارای پراکندگی و توزیع عادلانه ای نیست. رضایت کارشناسان نیز از نتیجه حاصل در تصمیم گیری گروهی 85 درصد و در تصمیم­گیری فردی 60 درصد می باشد.


[1] -Telegram

[2] - Analytical Hierarchy Process: AHP

[3] - Fuzzy Majority

[4] -Spatial Group Decision Making

واژه‌های کلیدی: مکانیابی، شبکه اجتماعی مکان مبنا، تصمیم گیری گروهی مکانی، مراکزتجاری
متن کامل [PDF 1305 kb]   (351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Neisani Z, Karimi M, Alesheikh A A. Development of an Urban Public Service Site Selection Tool Using Spatial Group Decision Making and Geo-Social Network (Case Study: Site Selection of Shopping Centers). JGST. 2018; 7 (3) :151-160
URL: http://jgst.issge.ir/article-1-617-fa.html

نیسانی زینب، کریمی محمد، آل شیخ علی اصغر. توسعه مکانیابی مراکز خدمات عمومی با استفاده از روش تصمیم‌گیری گروهی مکانی و بکارگیری شبکه اجتماعی مکان مبنا، مطالعه موردی: مکانیابی مراکزتجاری. نشریه علمی پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری. 1396; 7 (3) :151-160

URL: http://jgst.issge.ir/article-1-617-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology