[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 12-1399 ) ::
دوره 10 شماره 3 صفحات 109-99 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد تحلیل‌های مکانی و شبکه‌ای GIS در بازاریابی مکان محور فروشگاه زنجیره‌ای منطقۀ۲ شهر تبریز
فریبا حبیب پور، بختیار فیضی زاده*، یونس جبارزاده
چکیده:   (906 مشاهده)
فروشگاه­های زنجیره­ای، نقش موثری در جهت سامان­دهی اقتصادی، رشد ­و ­توسعه متوازن شهرها داشته­اند. بازاریابی مکان­محور، ترکیبی از قدرت تجسم و تجزیه ­و تحلیل جغرافیایی با تکنیک­ها و بینش بازاریابی برای رسیدن به اهداف است. هدف تحقیق حاضر، بهبود عملکرد فروشگاه­های زنجیره­ای در منطقه ۲ شهر تبریز با رویکرد بازاریابی مکان­محور مبتنی بر روشهای تصمیم گیری GIS می باشد. برای نیل به این مقصود، از تحلیل­های مکانی و شبکه­ای GIS استفاده شده است. چهار فروشگاه شامل دو شعبه فروشگاه کوروش و فروشگاه رفاه و جانبو مورد  تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور سه گروه اصلی از معیارها شامل معیارهای اقتصادی-اجتماعی، همجواری و حمل­ونقل با زیرمعیارهای مربوطه به­کار گرفته شد. و با استفاده از مدل Fuzzy-ANP  نسبت به استخراج  اهیمت آنها اقدام شد. براساس مدل ANP از بین معیارهای منتخب، معیار اقتصادی-اجتماعی با وزن ۰.۴۰ و از زیرمعیارهای معیار مزبور، زیرمعیار تراکم­جمعیت با وزن ۰.۳۷ تاثیرگذارترین عوامل در بازاریابی مکان­محور فروشگاه­های زنجیره­ای می­باشند. در ادامه با استفاده از مدل New Service Area، بهترین محدوده­های خدمات­رسانی با کاربرد معابر برحسب دقیقه شناسایی شد، محدوده ۳ دقیقه­ای، به­عنوان مناسب­ترین محدوده خدمات­رسانی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق، منطقه یاغچیان، ائل­گولی، قسمت­هایی از ویلاشهر و ولیعصرجنوبی با کسب ارزش بسیار مناسب، مستعد بازاریابی مکان­محور هستند و فروشگاه جانبو با قرارگیری در ائل­گولی، در منطقه­ای با شرایط مناسب از نظر بازاریابی مکان­محوری واقع شده است. نتایج تحقیق حاضر در راستای استفاده از تحلیل­های GIS برای مطالعات بازاریابی مکان محور از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می تواند راه­گشای مطالعات آتی در زمینه انتخاب روش­ها و تکنیک­های مناسب و همچنین گستشر کسب و کارهای موفق مبتنی بر سیستم های تصمیم گیری GIS باشد.
واژه‌های کلیدی: فروشگاه زنجیره‌ای، تحلیل‌های مکانی و شبکه‌ای، بازاریابی مکان‌محور، تبریز
متن کامل [PDF 2398 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibpour F, Feizizadeh B, Jabarzadeh Y. GIS Spatial and Network Analysis Applied for Bookstores Geomarketing. JGST. 2021; 10 (3) :99-109
URL: http://jgst.issge.ir/article-1-903-fa.html

حبیب پور فریبا، فیضی زاده بختیار، جبارزاده یونس. کاربرد تحلیل‌های مکانی و شبکه‌ای GIS در بازاریابی مکان محور فروشگاه زنجیره‌ای منطقۀ۲ شهر تبریز. نشریه علمی پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری. 1399; 10 (3) :109-99

URL: http://jgst.issge.ir/article-1-903-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology