مکانیابی، مهمترین اقدام اساسی در فرآیند بازاریابی شعب بانکهاست. انتخاب درست مکان تأثیر مستقیمی بر کارایی بانکها در حوزه بازاریابی دارد. بازاریابی مکانمحور، ترکیبی از قدرت تجسم و تجزیه و تحلیل جغرافیایی با تکنیکها و بینش بازاریابی برای رسیدن به اهداف است. بازاریابی مبتنی بر سیستمهای اطلاعات مکانی از چابکی بیشتری در تصمیمگیریهای استراتژیک برخوردارند. در این عصر که پویایی دادهها اهمیت بسیاری دارد، استفاده از زیرساخت داده مکانی (SDI) میتواند بستری را برای به اشتراکگذاری دادههای مکانی بهوجود آورد. ژئومارکتینگ مبتنی بر SDI نقایص و ضعفهای موجود در مدلهای قبلی را برطرف میسازد. بر همین اساس در این پژوهش مدل جدیدی از بازاریابی مکانمحور ارائه شده که برای اولین بار از زیرساخت دادههای مکانی بهره میگیرد. در این راستا با به اشتراکگذاری دادههای مکانی موجود، شهر سمنان به 139 منطقه شهری یا حوزه آماری تقسیم شده است. با بررسی حدود 150 شاخص جمعیتی و اقتصادی موجود در پایگاههای داده و بررسی ضریب همبستگی آنها با تعداد شعب بانکی مشخص گردید که شاخصهای نرخ باسوادی، بعد خانوار، چگالی جمعیت، فاصله از مرکز شهر، تعداد کسب و کار مهم، دهک درآمدی، تعداد آپارتمان و تعداد مدارس بیشترین ارتباط را با تعداد شعب بانکی در هر منطقه دارند. سپس با استفاده از رگرسیون چند متغیره مدلی برآوردی ارائه گردید. در این مدل شاخص تعداد کسب و کار با ضریب 0.598 بیشترین تأثیر را در تعداد شعب بانکها داشته است. طبق نتایج این مدل منطقه شماره 62 شهر سمنان مطلوبترین شرایط را از لحاظ شاخصهای مکانیابی بانکی دارا میباشد.
Abdollahzadeh R, Vazifehdoost H, Vafaienejad A R. Investigating Effective Indicators in Locating Banks Using a New Geomarketing Model Based on Spatial Data Infrastructure (Case Study: Semnan City). JGST 2021; 11 (2) :181-192 URL: http://jgst.issge.ir/article-1-1041-fa.html
عبداله زاده رضا، وظیفه دوست حسین، وفایی نژاد علیرضا. بررسی شاخص های مؤثر در مکان یابی بانک ها با استفاده از مدل جدید ژئومارکتینگ مبتنی بر زیرساخت داده مکانی (مطالعه موردی: شهر سمنان). نشریه علمی پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری. 1400; 11 (2) :181-192