یکی از موضوعات محوری انتخاب مسکن (خرید یا اجاره)، دارا بودن درجه بالای سطح دسترسی آن به انواع شبکه حمل و نقل شهری است. از آنجا که اقشار کم در آمد جامعه، برای تردد در شهر و پیرامون، بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و این موضوع در انتخاب محل سکونت به قدری اهمیت دارد که از اصلی ترین شاخصهای کیفی محلی به حساب میآید و عاملی موثر برای ذخیره بودجه خانوار بخصوص برای اقشار کم درآمد جامعه است. بنابراین توسعه سامانه امتیاز محور و امتیازدهی به املاک و مساکن بر مبنای دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی ارزشمند است. در این پژوهش ضمن بررسی نمونه هایی از مطالعات پیشن، روشها و نتایج آنها، بطور مشخص در چهار سناریو دسته بندی شد، سپس با تعیین و کلاسه بندی شاخص های هریک از سناریو ها، سناریوی جدید با عنوان امتیاز دهی و رتبه بندی با متغیرهای زمانمند و مکانمند (تأثیر فضایی پارامترها و ترکیب سناریوهای پیشین) ارائه شد. همچنین شعاع دسترسی مفید ایستگاههای حمل و نقل براساس مطالعه ی پژوهشهای پیشین، مشاوره با کارشناسان تخصصی (آکادمیک) و افراد خبره محلی، شناسایی و تدقیق شد؛ سپس با بهره گیری از روش فازی، مکانیزم تعیین شاخصه ها، رتبه بندی و امتیاز دهی طراحی شد تا با الگوریتم ترکیب امتیازهای چند بعدی املاک، نظام سلسه- مراتبی امتیازدهی پدید آید. این رتبه بندی مقایسه سریع و آسان املاک مسکونی در مکانهای متعدد شهر را در یک فضای قابل اعتماد فراهم می سازد. سیستم ارائه شده دارای سه لایه: داده، منطق و نمایش است؛ در لایه داده مختصات و اطلاعات توصیفی و تحلیلی، املاک موجود در منطقه مورد مطالعه و ایستگاههای حمل و نقل مترو، اتوبوس و BRT ثبت گردیده است. در لایه منطق، وب سرویس فازی جهت استنتاج فازی و وب سرور جهت تعامل لایه نمایش با لایه داده، به کار گرفته شده است. نتایج حاصل از ارزیابی سیستم امتیازدهی فازی طراحی شده، در مقایسه با ارزیابیهای میدانی و نتایج سامانه های دیگر، کارآمدی این سیستم را تایید میکند.
Panahi Azad A, Arabi M. Development of a web-based system for scoring residential properties based on the public transportation accessibility index. JGST 2021; 11 (2) :15-26 URL: http://jgst.issge.ir/article-1-831-fa.html
پناهی آزاد علی، عربی مهدی. توسعه یک سامانه تحت وب برای امتیازدهی به املاک مسکونی بر اساس شاخص دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی. نشریه علمی پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری. 1400; 11 (2) :15-26