:: دوره 10، شماره 3 - ( 12-1399 ) ::
دوره 10 شماره 3 صفحات 99-109 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد تحلیل‌های مکانی و شبکه‌ای GIS در بازاریابی مکان محور فروشگاه زنجیره‌ای منطقۀ۲ شهر تبریز
فریبا حبیب پور، بختیار فیضی زاده*، یونس جبارزاده
چکیده:   (770 مشاهده)
فروشگاه­های زنجیره­ای، نقش موثری در جهت سامان­دهی اقتصادی، رشد ­و ­توسعه متوازن شهرها داشته­اند. بازاریابی مکان­محور، ترکیبی از قدرت تجسم و تجزیه ­و تحلیل جغرافیایی با تکنیک­ها و بینش بازاریابی برای رسیدن به اهداف است. هدف تحقیق حاضر، بهبود عملکرد فروشگاه­های زنجیره­ای در منطقه ۲ شهر تبریز با رویکرد بازاریابی مکان­محور مبتنی بر روشهای تصمیم گیری GIS می باشد. برای نیل به این مقصود، از تحلیل­های مکانی و شبکه­ای GIS استفاده شده است. چهار فروشگاه شامل دو شعبه فروشگاه کوروش و فروشگاه رفاه و جانبو مورد  تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور سه گروه اصلی از معیارها شامل معیارهای اقتصادی-اجتماعی، همجواری و حمل­ونقل با زیرمعیارهای مربوطه به­کار گرفته شد. و با استفاده از مدل Fuzzy-ANP  نسبت به استخراج  اهیمت آنها اقدام شد. براساس مدل ANP از بین معیارهای منتخب، معیار اقتصادی-اجتماعی با وزن ۰.۴۰ و از زیرمعیارهای معیار مزبور، زیرمعیار تراکم­جمعیت با وزن ۰.۳۷ تاثیرگذارترین عوامل در بازاریابی مکان­محور فروشگاه­های زنجیره­ای می­باشند. در ادامه با استفاده از مدل New Service Area، بهترین محدوده­های خدمات­رسانی با کاربرد معابر برحسب دقیقه شناسایی شد، محدوده ۳ دقیقه­ای، به­عنوان مناسب­ترین محدوده خدمات­رسانی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق، منطقه یاغچیان، ائل­گولی، قسمت­هایی از ویلاشهر و ولیعصرجنوبی با کسب ارزش بسیار مناسب، مستعد بازاریابی مکان­محور هستند و فروشگاه جانبو با قرارگیری در ائل­گولی، در منطقه­ای با شرایط مناسب از نظر بازاریابی مکان­محوری واقع شده است. نتایج تحقیق حاضر در راستای استفاده از تحلیل­های GIS برای مطالعات بازاریابی مکان محور از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می تواند راه­گشای مطالعات آتی در زمینه انتخاب روش­ها و تکنیک­های مناسب و همچنین گستشر کسب و کارهای موفق مبتنی بر سیستم های تصمیم گیری GIS باشد.
واژه‌های کلیدی: فروشگاه زنجیره‌ای، تحلیل‌های مکانی و شبکه‌ای، بازاریابی مکان‌محور، تبریز
متن کامل [PDF 2398 kb]   (242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها